مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفینه فضایی کاسینی برای اولین بار در سیاره‌ای به جز کره زمین، یک توفان گردبادی در قطب جنوب مشتری را شناسایی کرده است.

به گزارش فرانس پرس این کانون توفانی 8047 کیلومتر یعنی حدود دو سوم قطر کره زمین پهنا دارد.

آندرو اینگرسول، عضو گروه تصویربرداری کاسینی در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در پاسادنا در این باره گفت:" ظاهرش درست مانند یک هاریکن یا توفان گردبادی زمینی است، اما مانند آن عمل نمی‌کند. هر چه که هست ما توجه‌مان را به چشم توفان متمرکز کرده‌ایم تا کشف کنیم چرا در این نقطه رخ داده ‌است."

فیلم ضبط‌شده بوسیله دوربین کاسینی در طول یک دوره سه‌ساعته  نشان‌می‌دهد که بادهایی با سرعت 580 کیلومتر در ساعت به دور قطب جنوب مشتری می‌‌چرخند.

سفینه فضایی کاسینی تصویر سایه‌وار حلقه‌ای از ابرهای اطراف قطب مشتری و دو بازوی مارپیچی از ابرها را که از حلقه مرکزی گسترش می‌یابند را ضبط کرده است. ابرهای مارپیچی خصوصیت شایع هاریکن‌‌ها بر روی کره زمین هستند و تا به حال در سایر سیارات دیده نشده بودند.

تصاویر برداشته با طول موج‌های مختلف از توفان مشتری

ستاره‌شناسان با استفاده از این تصاویر که در طول موج‌های متفاوت برداشته شده ، می‌توانند درجه حرارت و ارتفاع ابرهای چشم توفان را مشخص کنند. نصویر بالایی چپ به خاطر نور پراکنده‌شده از ابرها در یک طول موج معین محو شده است. تصویر قرمز رنگ درخشندگی گرمایی را نشان می‌دهد، که عمدتا ناشی  از سطح سیاره زیر ابرهاست. لکه‌های تیره پوست پلنگی نشان‌دهنده مناطقی هستند که در آنها همرفت یا کنوکسیون در جو مشتری رخ می‌دهد.

کد خبر 8077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز